تبلیغات
"رهـــــــــگـــــــذ ر" - گلوتامین بهتر از کراتین !!
 
"رهـــــــــگـــــــذ ر"
درباره وبلاگ




وإِن یَکادُ الّذینَ کَفَروا لَیُزلِقونَکَ

بِأَبصارِهِم لَمّا سَمِعُوا الذِّکرَ و

یَقولونَ إِنَّهُ لَمَجنونٌ و مَا هُوَ

إِلاّ ذِکرٌ لِلعَلَمین




&سلام به وبلاگ من خوش امدید&

مدیر وبلاگ : &§ مجید §&
نویسندگان
پنجشنبه بیست و ششم دی 1392

گلوتامین از جمله مكملهائی است كه به اندازه ای كه باید به آن توجه نمی شود در حقیقت گلوتامین سالهاست كه در سایه محصولاتی مثل كراتین – پروهورمونها و مكملهای افزایش دهنده هورمون رشد قرار گرفته – ظاهرا تولید كنندگان در بازار رقابتی سعی دارند بیشتر به تبلیغ كالاهای پرطرفدار  بپردازند تا كالاهای مفیدتر ! برای اغلب افراد گلوتامین چندان جذابیتی ندارد مگر آنكه بیشتر درباره آن بدانند .

شاید واقعا تعجب كنید كه گلوتامین را جزو مكملهای اصلی وپایه به شمار بیاورم ( مكملهای اصلی برای یك بدنساز مكملهائی است كه حیات ورزشی اش بدون آنها ممكن نیست )‌و به عقیده من ارزش و اهمیت گلوتامین باندازه پروتئین وی است . بله دوستان تعجب كردید كه به گلوتامین رتبه بالاتری از كراتین دادم . گلوتامین می تواند سطح هورمون رشد را بالا ببرد درد عضلانی را كاهش دهد و ریكاوری و سنتز پروتئین را تسریع كند و موجب حجیم شدن عضلات شود  همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند و در تعداد زیادی فعالیت های حیاتی دیگر بدن  ( از جمله مقابله با استرس )‌دخالت دارد  سطح گلوتامین پلاسما می تواند به عنوان معیاری برای سنجش تمرین زدگی ورزشكار استفاده شود . ضمنا گلوتامین موجب تولید آنتی اكسیدان گلوتاتیون میشود كه یكی از آنتی اكسیدانهای مهم بدن به شمار می رود .




ادامه مطلب



گلوتامین یكی از چندین آمینواسیدهائی است كه در ساخت پروتئین دخالت دارند  و از نظر گروه بندی جزو آمینواسیدهای غیر ضروری به شمار می رود به دلیل اینكه قابل ساخت وسنتز در بدن بوسیله دیگر آمینواسیدها ( اسید گلوتامیك- ایزولوسین و والین )  هست گرچه باید این امینواسید را  ضروری مشروط نامید چونكه اغلب بدن قادر به ساختن تمام گلوتامین مورد نیازش ( خصوصا در بدنسازان )  نیست . متاسفانه وقتی نام غیر ضروری برای این ماده به كار برده میشود در ذهن اكثر افراد این طور متبادر می شود كه پس لابد خیلی مهم نیست یا غیر ضروری به معنی آن است كه مصرف آن ضرورت ندارد و مشكل دقیقا از همین جا ناشی می شود .  مصرف گلوتامین ضروری است و خیلی هم  مهم است. عمده گلوتامین در ریه ها و  عضلات اسكلتی تولید و ذخیره می شود  و مكمل آن به صورت قرص  و پودر عرضه می شود كه خودم به شخصه نوع پودری آنرا ترجیح می دهم .

اما چرا بدنسازان باید  بیش از مقداری كه بدنشان تولید می كند گلوتامین مصرف كنند . تمرین با وزنه – استرس های روزمره ذخائر گلوتامین را كاهش می دهد . جراحتهای شدید – سوختگی – عمل جراحی هم نیاز به گلوتامین را افزایش می دهد  و در همه این حالات بدن گلوتامین را از محلهای ذخیره آن ( عضلات ) بیرون می كشد و به عضوهای آسیب دیده انتقال می دهد  ( توجه داشته باشید كه تمرین با وزنه تخریب عضله و نوعی جراحت میكرونی در بافتهای عضلانی است )  پس اگر سطح گلوتامین خون كاهش یابد توانائی بدن برای بازسازی اعضا اسیب دیده هم كم میشود كه در بدنسازی به طور خاص ریكاوری نامیده می شود .

هورمون رشد كه یكی از هورمونهای مركب بدن به شمار می رود ( از 191 آمینواسید تشكیل شده ) و موجب افزایش توده عضلانی – كاهش چربی بدن – افزایش توان جنسی – حافظه و بسیاری اعمال حیاتی بدن مرتبط با رشد بدن می شود و سطح این هورمون بعد از 30 سالگی كاهش می یابد و اغلب آنرا به نام هورمون جوانی می نامند . ثابت شده كه گلوتامین تاثیر بسزائی در افزایش ترشح هورمون رشد دارد و به همین علت اغلب توصیه می شود كه آخرین وعده مصرف گلوتامین بلافاصله قبل از خواب باشد . ( هورمون رشد جزو هورمونهای night release  به شمار می رود و هنگام خواب ترشح می شود )

مقدار مصرف گلوتامین وابسته به  عواملی از جمله سن – شدت تمرین – وزن بدن و درصد توده عضلانی – میزان استرس روزمره – رژیم غذائی و سلامت عمومی بدن متغیر است . حتی به عقیده من مقدار گلوتامین مصرفیتان بر اساس اینكه به چه منظوری می خواهید آنرا استفاده كنید می تواند تفاوت كند آیا آنرا برای مقابله با تمرین زدگی ( در دوره حجم ) استفاده می كنید یا ارتقا هورمون رشد و همراه با یك رژیم كم كربوهیدرات در دوره كات ؟

معمولی ترین دوز پیشنهادی مصرف گلوتامین 5 گرم بلافاصله بعد از تمرین و همین میزان قبل از خواب است .   بعضی مراجع عظام ! دوزهای خیلی بالائی تا 1 گرم بازای هر كیلو وزن خالص عضله ( نه وزن كل بدن ) در سه وعده پیش از تمرین – بعد از تمرین و قبل از خواب پیشنهاد می كنند اما اگر قصذ شركت در مستر المپیا را ندارید ( و صد البته اسپانسرهای قهرمانان آنها را )  بهتر است به مصرف مقادیر معقولتری بسنده كنید . گرچه هیچ عوارض جانبی از مصرف مقادیر بالای گلوتامین مشاهده نشده و مصرف گلوتامین پیش از تمرین موجب دم عضلانی و كاهش درد پس از تمرین به میزان قابل توجه ای می شود . و حتی در كتاب دائره المعارف مكملهای ورزشی ( بیل فیلیپس ) بارگیری گلوتامین – 4 وعده در روز -  مدت 7 روز به همراه یك كربو هیدرات گلیسمیك بالا (‌آزادكننده سریع انسولین) پیشنهاد شده است .

معمولا مطالبم را با یك نكته پایانی به آخر می رسانم در اینجا هم توجه داشته باشید كه مقدار عمده  گلوتامینی كه به صورت مكمل مصرف می كنید قبل از آنكه در جریان خون قرا گیرد توسط اندامهای داخلی گوارش مصرف می شود اما در كل میتواند سطح گلوتامین پلاسما و عضلات را بالا نگه دارد.





نوع مطلب :
برچسب ها : گلوتامین بهتر از کراتین !!،
لینک های مرتبط :
شنبه دوازدهم فروردین 1396 01:28 ب.ظ
My brother suggested I may like this website.
He was once entirely right. This publish truly made my day.
You can not believe simply how so much time
I had spent for this information! Thanks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک
 
 
بالای صفحه